Op de dansvloer
We kennen een dansrichting, die gaat tegen de klok in. Er wordt altijd gesproken van een danscirkel, maar beter nog dans je precies langs de contouren van de zaal en die is vaak vierkant of langwerpig. Hoe meer je in de buitencirkel danst, hoe meer dansvloer er voor iedereen ontstaat. Soms, naarmate de grootte van de zaal, dansen we in meerdere banen naast elkaar. Over het algemeen is de buitenbaan de snelste baan en hoe meer je naar het midden gaat hoe langzamer de stroom en in het midden kunnen paren zelfs langere tijd op de plek dansen. In principe kies je voor één baan en blijf je daar gedurende de tango ook in. In geval van opstopping, of als een andere baan duidelijk meer ruimte biedt kun je van baan switchen, maar het is niet de bedoeling dat je constant heen en weer beweegt.
Als je je langs de dansvloer verplaatst hou dan rekening met de dansers, zij gaan voor. Je kunt ook even wachten met passeren tot een nummer is afgelopen, want tussen nummers in ontstaat een kleine pauze in de beweging.
Tussen de nummers door laat je je danspartner weer even los. Niet te abrupt, samen even aftasten wat fijn is. Maar zeker ook niet ongemakkelijk te lang vasthouden omdat hij zo lekker ruikt, of omdat je haar eindelijk in je armen hebt. Met wie je daar ook staat, zorg dat je open staat voor de ander en aanvoelt wat hij of zij prettig vindt, beetje kletsen, of juist niet. Maar niet uitgebreid rondkijken wie er allemaal zijn, dat staat wel heel ongeïnteresseerd. Hou het leuk voor jullie alle twee. En als de muziek weer begint, weer zorgvuldig opstarten.
Blijf tijdens het dansen alert op elkaar maar zeker ook op de andere dansers op de dansvloer. Er wordt gezegd “it takes two to tango” maar in onze optiek “it takes many to tango”. Hoe voller de vloer hoe kleiner je passen en hoe rustiger je dans. Zorg dat iedereen evenveel plek heeft en zich even vrij voelt om te bewegen. Leiders let op de afstand tot de andere dansparen en pas de grootte van je bewegingen en je snelheid aan. Volgers let op dat je bij eventuele hoge of grote versieringen (bijvoorbeeld boleo’s) zeker weet dat er ook ruimte genoeg voor is. En kijk mee als je merkt dat je danspartner achteruit danst. Iedereen moet zijn of haar radarsysteem aanzetten. En als je dan toch nog een ongelukje hebt en botst met iemand, zorg dan dat je oogcontact krijgt met het paar waarmee je botste, vraag met een klein gebaar of alles in orde is en verontschuldig je, of je nu schuldig bent of niet. Dit geldt voor leiders en volgers uiteraard, het is te makkelijk om de leiders hier altijd maar de verantwoordelijkheid over te geven, we dansen met ons allen.
Als je samen danst en er gaat onderling iets mis, een mis begrepen pasje of de een staat per ongeluk op de voet van de ander. Maak er dan geen issue van, geen ellenlange verontschuldigingen, maar zeker ook geen les midden op de dansvloer over hoe het dan wel had gemoeten. We zien met name vaak leiders die het gevoel hebben hun dame even te moeten leren hoe het pasje wel had gemoeten. (“Die kende je zeker nog niet hè…”) De salon is daar niet voor, laat het doceren maar aan de docenten en het oefenen voor de les of een practica. Als je elkaar niet goed begrijpt al dansend, maak je dans dan eenvoudiger en bouw van daaruit weer langzaam een goed contact en een goede basis op om wie weet dan weer een stapje verder te kunnen. Als je het contact kwijt bent probeer dan even iets zachter te zijn en je zult zien dat de aandacht weer beter op elkaar gericht bent.
En tja, hoeveel nummers dans je? Als je op een salon danst waar in tandas (een blokje van meestal 4 nummers van een gelijke muzieksoort, meestal ook van één orkest) gedraaid wordt dan dans je in principe een hele tanda uit. Als het erg fijn was en je wilt nog door kun je er samen voor kiezen om de volgende tanda erbij te pakken of je spreekt duidelijk af hoeveel je nog verder wilt. Zonder duidelijke reden (blessure bijvoorbeeld) halverwege een tanda stoppen zonder vooraf overlegd te hebben zegt meestal dat je het echt niet leuk vond. Als er niet in deze blokjes gedraaid wordt, dan is een absoluut minimum van 3 nummers prima. Met minder zeg je dat je het niet zo’n succes vond en met meer dat je het juist erg naar je zin hebt.
Als je dan klaar bent met dansen, bedank de ander. Zeg nooit graag gedaan, want dan lijkt het alsof je de ander een gunst hebt bewezen, maar bedank terug. Nog leuker als je er nog een detail of een complimentje aan toevoegt als je het erg naar je zin hebt gehad. En ga dan samen naar de kant, rekening houdend met de dansers op de vloer. Als er in tandas gedraaid wordt kun je de cortina (een soort super kort pauzemuziekje tussen tandas in) gebruiken om de vloer te verlaten. Het kan heel charmant zijn om je dame een beetje in de richting van waar je haar gevonden had terug te brengen. Dit is zeker het geval als zij brildrager is en haar bril voor het dansen had afgezet. Zonder bril is de weg terug niet altijd even eenvoudig. Ook als je nog even wilt nakletsen verlaat je eerst de dansvloer, anders ben je geheid veroorzaker van een file.